Коли
на фасаді Кіровоградського академічного обласного українського
музично-драматичного театру імені Марка Кропивницького поруч з
меморіальною дошкою, на якій золотими літерами викарбувані імена
корифеїв-земляків, що стояли біля колиски першого українського
професійного театру, з’явився Паспорт реконструкції, котрий
засвідчив урядове рішення: початок аварійно-відновлюваних робіт
10.08.2009, завершення - 31.12.2010 року, чимало хто сприйняв це
як радісну звістку: нарешті! Дехто поглядав скептично: мовляв,
знаємо з минулих років вартість обіцянок. Але для колективу
театру то був сигнал: до відкриття оновленої будівлі треба
готувати гідний подарунок. Зупинились на тому, що кращого
подарунка, ніж вистава «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, не
може й бути. Адже у цього твору, як відомо, щаслива доля: вже
понад 190 років чарує «Наталка» глядачів щирістю, правдивістю,
сонячною пісенністю. Наснажена духом народної мови і народної
пісні, п’єса не втрачає і сьогодні молодості та свіжості.
«Наталка Полтавка», як стверджують дослідники, - перша ластівка
нашої нової драматургії, перша п’єса з народного життя. З нею
Марко Кропивницький зробив рішучий крок до створення
національного професійного реалістичного театру. Вже виставу
російської трупи Г. Ашкаренка в Кременчуці (грудень 1881 року)
глядачі зустріли із захопленням. У ній брали участь
М.Кропивницький (Виборний) та М.Садовський (Петро). «Перша
вистава, - свідчить Садовський, – і був цілковитий, загальний
тріумф. Я вже не кажу про Марка Лукича (Кропивницького. - В.Ш.),
якого зустріла публіка бурею оплесків і галасом таким, що весь
театр немовби от-от розвалиться, але кожний номер пісні треба
було співати по кілька разів. У кінці спектаклю, після танцю
Петра й Наталки, вітання перейшли в овацію… Хустки в ложах
маяли, гомін стояв невимовний, танець довелось повторювати
тричі». Про великий успіх у Кременчуці українських вистав
згадував пізніше й сам М.Кропивницький. «Столітня бабуся
«Наталка», - підкреслював драматург, - в буденний день зібрала
людей повний театр. На дальші українські спектаклі білети
розкуповувались нарозхват, театральний під’їзд не фаетонами та
колясками завізнявся, а хургонами та возами, в яких наїздили на
спектаклі хуторяни-козаки». А 27 жовтня 1882 року, коли
М.Кропивницький зібрав талановиту трупу українців з молоді, на
сцену Єлисаветградського зимового театру вийшла незрівняна і
незабутня Марія Заньковецька.
У першому українському стаціонарному театрі, організованому в
1907 році М.Садовським, «Наталці Полтавці» відводилося чільне
місце. Українські міста і села, Петербург і Москва, Мінськ і
Варшава, Дон і Кавказ, Ташкент, Самарканд, Ашгабад, Омськ,
Тобольськ, Красноярськ, Париж, Пряшево, Болгарія, Чехія,
Словаччина - такі широкі меридіани сценічного життя «Наталки
Полтавки». Вистави всюди проходили з тріумфом. Чимало шляхів
пройшла вона і в роки Великої Вітчизняної війни з фронтовими
бригадами.
«Наталка Полтавка» стала прекрасною школою художньої
майстерності для багатьох театральних колективів як професійних,
так і аматорських. Зокрема, неодноразово привертала увагу
режисерів нашого театру. Вже у 1938 році її постановку здійснив
М. Громов (художник –О.Сінкевич, диригент – К.Ковальський), у
1947-у - І.Лебедєв (художник –Білецька), у 1968-у - М.Донець
(художник – І.Олексієнко, диригент – С.Чумаченко), у 1992 році -
В.Дейнекін (художник – В.Іванов). І ось 2010-й. «Наталка
Полтавка» знову повертається на сцену корифеїв тепер уже у
постановці заслуженого діяча мистецтв України Михайла Ілляшенка.
Нас і досі хвилює життєва драма простої, беззахисної дівчини,
якій важко було відстоювати свої почуття у суспільстві, де все
вимірювалося грішми. Опоетизувавши світле, чисте почуття Наталки
до наймита Петра, автор п’єси показав ті соціальні перешкоди, що
заважають одруженню молодих. Так особистий мотив переростає в
гострий соціальний конфлікт. П’єса відзначається прекрасною
сценічністю. Режисер прискіпливо підійшов до вибору виконавців
на ролі, орієнтуючись на талановиту молодь, яка поруч із
провідними майстрами сцени має зростати фахово і творчо.
Згідно з наказом до роботи приступили заслужений артист України
В.Мороз (Возний), заслужені артисти України Л.Мороз та
В.Майстренко (Терпелиха), заслужений артист України М.Ярошенко
(Макогоненко),
І.Тарнавський (Щипавка), а також майбутня надія театру -
О.Бушмакіна,
Д.Завгородня (Наталка), О.Ярошенко, О.Малахатько (Петро),
В.Тракулець,
Є.Скрипник (Микола). Щодня проходять напружені репетиції.
Диригент Л. Трофімова разом з концертмейстером Т.Свириденко
працюють з оркестром і солістами над музичними номерами. З
кожним днем вимальовується наша «Наталка Полтавка» у новому
прочитанні, сучасному баченні та інтерпретації
режисера-постановника М.Ілляшен-ка. До відпустки вона стане
прем’єрною. Та тільки на якій сцені ставитимемо її?..
Щодня іду повз парадний вхід і звертаю увагу на Паспорт
реконструкції. Сонце випалює літери, слова, рядки. Але дата
відкриття ще майоріє... Та в серце закрадається невідступний
сумнів: чи встигнуть? Чи справдиться надія колективу театру та
широкого загалу глядачів?
Володимир
ШУРАПОВ.
"Народне слово"
|