|
|
Каталог статей |
|
Про єлисаветградських ковалів, герби і архітекторів
Добірка статей про Кіровоград, об'єднаних згадкою про краєзнавця Вадима Васильовича Смотренка. Під гербом невідомого
«У
зеленому полі ліва золота перев'язь» – мало, хто про це знає, що саме
такий герб прикрашає унікальні еклектичні фасади та інтер'єр понад
сторічного будинку на інтернаціональному розі вулиць Леніна та
Декабристів (екс-Двірцевої та екс-Інгульської), там, де нині вигідно
розташувалася обласна бібліотека для юнацтва імені нічим особливо не
прикметного радукрлітівського письменника Олександра Бойченка. Кому міг
належати згаданий геральдичний екзерсис - залишається відкритим питанням
для усіх краєзнавців, вигодуваних на скупих згадках про минувшину
Кіровограда. У приватних розмовах бібліотекарі переповідають, що
знаний на теренах нашого міста краєзнавець і співавтор унікального
поліграфічного видання «Маленький Париж: Єлизаветград у старій листівці»
Вадим Смотренко висловлював навіть версію, що такими гербовими
перев'язями традиційно прикрашали геральдичні розпізнавальні знаки
незаконнонароджених осіб – бастардів. Звісно, що така родзинка могла б
додати певного шарму нинішній бібліотеці, однак ми поквапимося
розчарувати шановну аудиторію. Жодна з гербових фігур безбатченківського
спрямування не є тим, що прикрашає споруду ззовні та зсередини.
Більше
того, мистецтвознавці регіонального відділення служби охорони пам'яток
архітектури переконані, що на стінах бібліотеки зображені взагалі не
герби, а картуші – декоративні прикраси, стилізовані під щити, але не
обов'язково реальні геральдичні знаки. Щоб переконатися у цьому,
пропонують піти поглянути на споруду нинішнього «музпеду», музичного
факультету Кіровоградського педагогічного університету: його фасади
оздоблені схожими картушами, хоча перев'язі, чесно кажучи (принаймні,
неозброєним оком), ми на них не побачили. Можливо, було б простіше
знайти відповідь на поставлене питання, якби ми знали бодай ім'я
архітектора, чиє творіння прикрасило терени колишньої 2-ої поліцейської
дільниці Єлизаветграда. Однак ім'я нам невідоме. Гірше того, жоден з
документів не містить навіть дати його зведення, яку в офіційних паперах
умовно підвели під 1890 рік. На цей герб не схожий розпізнавальний знак
нетитулованих дворян Долинських, які, найімовірніше, були замовниками
будинку. І тим більш на нього не може скидатися герб братів Марущаків,
земських гласних (по-сучасному, міських депутатів) котрим він належав
приблизно у 1908-1910 рр. – бо в них його взагалі не було. Усі
працівники цілого ряду бібліотек, які пізніше знаходили прихисток у
стінах «особняка Марущака», як ця споруда іменуватиметься на вже
виготовленій, однак не встановленій дошці пам'ятки містобудування і
архітектури, на жаль, так і не змогли встановити приналежність
загадкового герба, - скрушно нарікає старший бібліограф-«бойченківець»
Наталя Товстоп'ят, одна з найобізнаніших людей у питаннях історії цієї
конкретної будівлі. Нині ж пересічний перехожий та й відвідувач
бібліотеки може спостерігати, як закрита від неозброєного ока частина
споруди, прихована немаскувальними засобами та риштуванням, поступово
позбувається неперевершеної (не тільки на кіровоградські стандарти)
ліпнини. Що ж це? Невже ганебна наруга над спадщиною наших «земель»? Аж
ніяк, поквапилися нас переконати у регіональному відділенні служби
охорони пам'яток архітектури. Насправді саме так, згідно будівельних
норм, виглядає процес реставрації значно пошкоджених пластичних
елементів; і всі ці капітелі, фронтончики, акротерії, картуші, волюти та
маскарони будуть відновлені по заздалегідь виготовлених матрицях. Одна
халепа: як відомо, гроші люблять тишу, а реставраційні гроші – не
стільки тишу, скільки безперебійність. «Якщо ми не відчуватимемо проблем
з фінансуванням, то за два роки бібліотека Бойченка перетвориться на
справжню перлину», – це слова Едуарда Ярушка, інженера-реставратора. І
чомусь у них дуже кортить повірити...
Богдан Стасюк, "Ланруж", 18 грудня 2007 року
Джерело: весь Кіровоград
А це чиє? Достоєвського
Андрія
Достоєвського, брата російського письменника, 150 років вважали
архітектором Сімферополя, і лише відносно нещодавно стало відомо, що
чимало будинків Кіровограда — тоді Єлисаветграда, теж були зроблені за
його проектами. Тут Андрій ніби тренувався, а набивши руку, переніс
проекти з міста своєї молодості — Кіровограда — у Сімферополь. «Прибулому
в повітове містечко архітектору було від чого розгубитися: вважалось,
що в Єлисаветграді жили дуже гарні дівчата...» — так починає свою єдину
книгу «Спогади» один із трьох братів письменника Федора Достоєвського
Андрій. У 1849 році молодий архітектор Достоєвський приїхав у
Єлисаветград і дійсно був здивований «ярмарком наречених», яким на той
час славилося місто. Адже дівчата з усієї України приїздили в
Єлисаветград, щоб знаходити тут кавалерів — у місті стояв великий
офіцерський гарнізон. Андрій Достоєвський і сам тут одружився. До
міста Андрія запросили як військового архітектора — фортеця святої
Єлизавети і численні гарнізони потребували добудови. За час перебування в
Єлисаветграді архітектор відпрацював власний стиль і випробував його на
муніципальних, господарчих і житлових будинках. Молодий Достоєвський
швидко потоваришував з міським головою Олександром Пашутіним, який мріяв
перетворити Єлисаветград на європейське місто. Разом вони спроектували і
провели водопровід, електричне освітлення вулиць. Уже ставши батьком
трьох доньок, у 1858 році, Андрій Достоєвський виїхав разом з родиною до
Сімферополя, де йому запропонували стати головним міським архітектором. До
останнього часу про проекти Андрія Достоєвського в Кіровограді було
відомо небагато. Наприклад, що архітектор Достоєвський будував у
грецькому стилі з елементами готики, про що згадує у своїх листах до
брата і Федір Достоєвський. У них є малюночок храму з підписом: «У
готичному, улюбленому тобою стилі». Але міський архів тих часів не
зберігся, а у спогадах Достоєвського про «єлисаветградський період»
згадується мало. Точно було відомо лише про одне з господарчих приміщень
у районі фортеці, яке сьогодні є корпусом лікарні. Та саме за допомогою
сімферопольських будинків кіровоградський дослідник Вадим Смотренко
виявив архітектурну спадщину Достоєвського у Кіровограді. Пройшовши
вулицями кримської столиці, дослідник побачив чимало споруд, які є
точною копією будинків на центральних вулицях Кіровограда. Дізнавшись,
що ці будинки у Сімферополі проектував Андрій Достоєвський, Вадим
Смотренко зробив висновок, що архітектор активно використовував
попередньо напрацьовані проекти. Тобто будинки в Кіровограді стали
прототипами будинків у Сімферополі. Авторство ще одного будинку,
чи не найкращого в сучасному Кіровограді, вдалося встановити тим самим
методом аналогії. Побачивши фотокартку школи в селі Красновершка
Компаніївського району Кіровоградської області, Вадим Смотренко
зрозумів, що десь він цей будинок уже бачив. Але зовсім не в
Красновершці... Уважніше вивчивши фото, дослідник виявив дивовижну
схожість будівлі з приміщенням мистецького факультету Кіровоградського
педагогічного університету. Тільки школа удвічи більша за факультет.
Фактично в Кіровограді розміщена одна половинка школи в Красновершці. І
автором проекту школи, яка будувалась як маєток відомого на
Єлисаветградщині мецената Соколова-Бородкіна, був Андрій Достоєвський. Отже,
знову-таки — один проект для двох будинків. Тим більше, що навпроти
мистецького факультету розташований колишній будинок міської управи, у
якому Андрій працював мировим суддею і який збудований за його ж
проектом. А у XIX сторіччі проектування поряд розташованих будівель
намагалися замовляти одному і тому ж архітектору. Будинки
авторства Андрія Достоєвського сьогодні прикрашають історичний центр
Кіровограда. Але в екскурсійній програмі по Кіровограду авторство
Достоєвського поки що не згадується.
Зоя Лебідь, "Україна Молода", №148 за 16.08.2007
(Той
же Вадим Смотренко висловлював припущення про причетність Андрія
Достоєвського і до проектування колишньої будівлі магазина
"Дзеркальний", суч. "Ельдорадо", а також окремих корпусів
кіровоградської в'язниці на вул. Яновського. Ну, я загалом не спец, тому
не буду тут наводити свої сумніви стосовно достовірність методу
аналогій... Обмежуся наведенням думок "окремих краєзнавців" :) История в заборах и консолях
То,
что Кировоград - город очень красивый, ни для кого не новость. Но,
проходя в тысячный раз мимо какого-нибудь дома или ворот, трудно
заметить и оценить эту красоту, а тем более рассмотреть ее под слоями
облупившейся краски. Умение видеть красоту в привычном, обыденном
- редкий дар, которому вряд ли можно научиться. Но, пообщавшись с
краеведом Вадимом Васильевичем Смотренко, я все-таки стала чуть-чуть
внимательнее смотреть на кировоградские дома и чуть-чуть больше видеть. -
Первую «краеведческую» историю я записал после войны, - рассказывает
Вадим Васильевич. - Мама дружила с Еленой Васильевной Розовой -
свекровью кировоградской подпольщицы Елены Бурьяновой, и мы часто у нее
бывали. Елена Васильевна много рассказывала о своей невестке, о том,
скольких людей она спасла. Мама тогда сказала: «Пока Розова жива, ты
обязательно должен записать ее рассказ», и я записал, позже он не раз
публиковался в местных газетах. А историей города, архитектурой я
интересовался, сколько себя помню, - много, конечно, рассказывала мама,
она родилась в Елисаветграде и очень любила свой город... Слушать
рассказы Вадима Васильевича об истории и архитектуре Кировограда можно
часами. К сожалению, пересказать их все в рамках одной статьи просто
невозможно. Поэтому ограничусь очень узкой, на первый взгляд, темой -
художественной ковкой. Оказывается, ворота, парапеты, кронштейны и
флагштоки знающему человеку могут рассказать многое. Утраченное искусство Первый реставрационный рисунок елисаветградской ковки Вадим Васильевич сделал ровно 20 лет назад. -
Возле моего дома были удивительно красивые железные ворота. Я узнал,
что их собираются сдать на металлолом, ну и ...обманул ЖЭК - повесил
табличку: «Музейная ценность», вышел к рабочим и сказал, что приезжали
работники музея, осмотрели ворота и сказали, что они их вечером заберут.
Потом сам снял ворота и отвез в музей. А когда поинтересовался там,
куда их дели, мне сказали, что за ненадобностью их передали в пионерский
лагерь в Подлесное. Я - на велосипед, и в Подлесное. Ворота там
распилили и сделали из них загородку вокруг колодца. Дикость!
Произведение искусства, тончайшая ручная работа, причем стоящая огромных
денег, а мы этого не понимаем! Действительно не понимаем. Вадим
Васильевич показал мне фотографию балкона на одном из домов по
ул.Тимирязева - точная копия петербургской ковки Растрелли! Нет, хозяева
квартиры балкон не уничтожили - просто обшили сверху алюминием. Старые,
ручной ковки ворота часто сдают на металлолом - выглядят они в
большинстве случаев действительно не ахти. Но если такие старые ворота
почистить и покрасить (не говоря уже о серьезной реставрации), то это
уже будет вовсе не кусок железа, а произведение искусства, за которое
ценители готовы заплатить сотни, а то и тысячи долларов. Примеры в
Кировограде были.
-
Конечно, жаль, что кто-то просто выменивает у хозяина ворота на
сетку-рабицу и увозит их к себе на дачу, - говорит Вадим Смотренко. - Их
должны видеть все. Но с другой - лучше уж так, чем на металлолом. В
1994 году я был в Англии на празднике Кing smith, - продолжает Вадим
Васильевич. - Раз в четыре года английские кузнецы выбирают своего
короля. Все претендующие на это звание съезжаются на праздник со своими
горнами, привозят свой уголь (хороший кузнец использует только древесный
уголь, каменный - портит металл) и демонстрируют свое мастерство. У
нас же об этом искусстве просто забыли. А ведь в Елисаветграде
кузнечное дело было очень развито. Только на одной Ярмарочной площади
находились 32 кузницы! Обычно это были совсем низенькие сарайчики
(большая часть помещения находилась под землей) с одним окном, выходящим
на юг. Перед каждой кузницей стоял каменный жернов с осью - этот
инструмент использовали, чтобы натягивать на колеса железные шины. Были
здесь кузнецы, которые специализировались на колесах. Были коноковы -
это особое искусство, ведь, чтобы металл не перегорел, нужно успеть
сделать подкову за два нагрева. А были - художники, которые украшали
ковкой палисадники, беседки, подъезды...
По
словам Вадима Васильевича, почти все художественные кованые изделия в
Елисаветграде изготавливались из одного и того же металла. Инженер
завода Эльворти Коль специально выписывал этот сплав из Америки. Еще
одна общая особенность всех кованых изделий - четкое соблюдение
пропорций: - Этим и отличается художественная ковка от кича, -
объясняет Вадим Смотренко. - Толщина и ширина каждой детали должна
рассчитываться в строгом соответствии с числом Фибоначчи. Скажем, можно
1:1 (это получится квадратный профиль), можно 1:2, следующее возможное
соотношение 2:3 (1+2), потом 3:5, 5:8, 8:13 и т.п. А посмотрите на те
решетки, которыми «украшают» лестницы и балконы сейчас: толщина профиля 5
мм, а ширина 5 см - что с этим профилем ни делай, красиво и гармонично
это выглядеть не будет! Что в заборе твоем? Оказывается,
большинство кованых изделий на старых домах служат не только
украшением, но и являются своеобразной визитной карточкой хозяина. Чаще
всего встречаются христианские символы (четыре лилии, «Х» - Христос),
иногда - инициалы владельцев или фигуры, указывающие на их увлечения,
род занятий. - Вот посмотрите, - показывает мне зарисовку Вадим
Васильевич. - Это калитка дома Вайсенберга. Внизу инициалы - ДВ (Доротея
Вайсенберг), вверху - СВ (Самуил Вайсенберг). И Доротея, и Самуил были
врачами-гинекологами. Самуил очень прославился в свое время тем, что
первым придумал подключать роженицу к донору напрямую. Но он был еще и
шахматистом - видите, по углам калитки четыре туры. Явно любил
кованые изделия бухгалтер завода Эльворти Александр Тарановский. На
калитке его дома (ул.Вокзальная - теперь Октябрьской революции) -
инициалы «АТ», возле дверей карниз - круг, как будто проткнутый стрелой.
- Есть такое выражение «пробил монету» - разбогател, заработал, -
объясняет Вадим Смотренко. - Видимо, таким образом Тарановский хотел
сообщить, что заработал свое состояние сам. Знаете, это был удивительный
человек! Каждую пятницу он с утра приходил в цех и выдавал рабочим
конверты с зарплатой, никогда при них ничего не пересчитывал. В
конвертах были не только деньги, но и ведомость, сколько с кого
высчитано за опоздание, сколько за то, что ругался в цеху, и т.п.
Думаете, братья Эльворти экономили таким образом? Нет, «штрафные деньги»
шли на то, чтобы те, кто не имел замечаний от начальства, могли с утра
выпить в цирке Эльворти бесплатный чай, а вечером, после работы, и 50
граммов.
А вот другой разбогатевший елисаветградец на всякий случай украсил крыльцо своего дома (ул.Пашутинская)
раскрученными пружинками. Как объяснил мне Вадим Васильевич, это
«разрыв-трава», которая, по легенде, может разорвать тюремные кандалы и
решетки. Часто встречается в Елисаветграде ковка, которую
называют «Верность» (Кировоградский коллегиум). Орнамент ковки состоит
из двенадцати колец и стрел, пролетающих мимо. Узнали? Когда к Пенелопе
сватались женихи, то она пообещала, что выйдет за того, кто сможет
натянуть лук Одиссея и выстрелить так, чтобы стрела пролетела через
двенадцать колец. Еще один популярный мотив - вселенная
(машиностроительный техникум). В большинстве случаев знающему человеку несложно определить, молоту какого мастера принадлежит та или иная кованая деталь. -
Я поехал учиться в Харьковское авиационно-техническое училище, -
рассказывает Вадим Смотренко. - И вдруг на одной из харьковских улочек
вижу родной елисаветградский балкон с улицы Тимирязева. Хожу вокруг
него, рассматриваю - точно он! Как такое возможно? А потом читаю о
немецких кузнецах Шатце и Наймане. В Елисаветграде у них была
мастерская, а в Харькове, оказывается, - филиал... Они делали очень
характерные балкончики в немецком стиле - в виде корзинки, украшенной
цветочками. - А вот посмотрите, - показывает Вадим Васильевич
свои рисунки. - Здесь посередине четыре буквы «С», и здесь, и здесь...
Это знак кузнеца Самуила Владимирского. Что бы ему ни заказывали, он
всегда находил способ вставить в середине эти фирменные «эски». Кстати,
Владимирские, которые сейчас живут в Кировограде, - потомки кузнеца
Самуила. Можно отличить работы Якова Паученко - они очень тонкие,
воздушные: например, ограда больницы Св. Анны. Удивительным художником
был Николай Петренко. Сохранилась выкованная им калитка дома священника
ул.Пушкина) с изображением райского дерева. Но самая интересная,
наверное, его работа - миниатюрная копия решетки из парка Тюильри работы
самого Людовика XIII в соавторстве с кузнецом Шарлем Пюрри (король
каждое утро вместо зарядки несколько часов самолично стучал молотом по
наковальне, выковывая будущий шедевр). Эта решетка украшала дом
Гунькиных (угол Ленина и Декабристов). К сожалению, она не сохранилась,
ее сочли недостаточно прочной и заменили на современную - «тюремную». А
вот другая решеточка - на круглом окне в том же доме - интересна своей
многозначностью. Смотрите: с одной стороны, это четыре лилии - символ
христианства, но с другой - четыре сердца (видимо, в семье было четыре
человека). Кроме того, это крест, вписанный в круг - скорее всего, в
роду Гунькиных были масоны. Урок архитектурного такта Кованые
кронштейны, флагштоки, балконы можно увидеть на многих старых домах. Но
есть у нас и совершенно уникальная ковка. Скажем, ноу-хау архитектора
Андрея Достоевского - так называемые снеговые парапеты - металлические
барьерчики вокруг крыш (такой можно увидеть на здании, в котором сейчас
находится магазин «Эльдорадо»). Кстати, по словам Вадима Васильевича,
под «Эльдорадо», как и под Центральным сквером, был подвал-ледник для
хранения продуктов. Причем «эльдорадовский» холодильник был еще и
освещен - окошки, в которые были вставлены не обычные стекла, а
призматические линзы, отражающие свет под углом, выходили прямо на
тротуар. Но потом подземелье забетонировали. Остается только
посокрушаться вместе с Вадимом Васильевичем над тем, как не любим мы
свою историю, как всеми силами пытаемся избавиться от того, во что наши
предки вкладывали душу. Действительно, разрушить «до основанья, а
затем...» зачастую проще, чем реставрировать. Многие ли из нас станут
копаться в истории, пытаясь понять, что именно хотел сказать архитектор,
кузнец, скульптор? Да и, положа руку на сердце, хранить ведра и швабры
гораздо удобнее на пластиковом, застекленном балконе, а бетонный
«еврозабор» гораздо надежней защищает от воров, чем ажурный парапет. И
только спустя многие годы становится заметно, что вместе с
балконами-корзинками, снеговыми парапетами и ажурными калитками исчезает
душа города. - Рядом со старыми домами всегда строят новые,
- говорит Вадим Смотренко. - Что-то перестраивают, переделывают. От
этого никуда не денешься. Но архитектор должен сначала десять раз
подумать, как ему сделать, чтобы новое не изуродовало того, что есть, а
напротив, оттенило, подчеркнуло его красоту. Мэр Елисаветграда Александр
Пашутин преподал нам замечательный урок архитектурного такта. Он
разрешал строить дома всем, кто хотел и где хотел. Условий было только
два. Во-первых, дом должен был быть ниже трех этажей, поскольку
трехэтажным был дворец (посмотрите: самые высокие здания той поры -
художественный музей, здание «Эльдорадо» - 2,5 этажа, третий этаж
низкий, рукой можно до потолка достать). Второе условие: те, кто
строился на центральных улицах, должны были в первом этаже сделать
помещение для магазина или чайной. Причем оговаривалось, что, когда
доход от помещения полностью покроет расходы хозяина на строительство
(через 5-7 лет), первый этаж должен быть передан в собственность города,
чтобы арендная плата поступала в городскую казну. Просто и со вкусом. В выигрыше и город, и домовладелец, а центральные улицы выглядят единым архитектурным ансамблем. Не могу не процитировать еще одно высказывание Вадима Васильевича, хоть к художественной ковке оно отношения и не имеет: -
Моя мама родилась в Елисаветграде, окончила школу в Зиновьевске,
институт - в Кирово, а на работу устроилась в Кировограде. Сейчас вместо
того, чтобы просто вернуть городу исконное название, придумывают новое.
Зачем? Мы хотим войти в Книгу рекордов Гиннесса по количеству
переименований?..
Ольга Степанова, фото Владимира Решетникова, «УЦ»
Металеві химери
Ковальство
ніколи не було легкою справою. І хоча сучасні технології полегшили
роботу майстрів, та легкі, красиві, ажурні вироби з металу зустрічаються
не так часто. Таємниці ковальської справи, які зазвичай передавалися з
рук в руки, від батька до сина, частково втрачені. І відновлювати їх
зовсім не просто. Для такої роботи потрібні не лише знання, а ще й
велика любов до своєї справи. Краєзнавець, поет і педагог Вадим
Смотренко своє місто поважає, любить і знає. Саме він дослідив, що у XIX
столітті місто Єлисаветград, тепер Кіровоград, було не лише мистецьким і
освітнім центром. Тут існувала одна з найпотужніших на території
України шкіл художньої ковки. Тепер, всебічно дослідивши явище,
краєзнавець ділиться секретами з сучасними ковалями. І рятує мистецький
спадок. Ескізи для Кіровограда малював Достоєвський Десятки
робіт позаминулого століття, кожна з яких є якщо не шедевром, то
прикладом майстерності і вишуканості, прикрашають вулиці Кіровограда.
Правда, увагу перехожого вони привертають не відразу. Лише з допомогою
Вадима Смотренка журналісту «УМ» вдалося побачити унікальні металеві
вироби: приховані за надбудовами, часто погнуті й пошкоджені, вони
вражають якоюсь надзвичайною природністю. Річ у тім, що раніше всі
малюнки ковальських робіт були узгоджені з архітекторами міста та
власниками будинків. І коли приміщення будувалося в стилі рококо, то
балкончик і паркан замовляли в тому ж стилі. А з господарем узгоджували
герб чи символіку, які мали прикрашати будівлю. У візерунках ковки на
будинку хіміка - символ філософського каменя, картяра - символ черви і
бубни. Сьогодні Вадим Смотренко сміється з тих підприємців, які
прикрашають свої офіси завитками з колом і двоголовим орлом, пронизаним
списом. Цей символ багатства дозволяли собі лише найбагатші люди країни.
А тепер можна побачити офіс дрібного підприємця, прикрашений десятками
таких символів. Архітекторами Єлисаветграда XIX століття були
знаменитий Яків Паученко і Андрій Достоєвський, брат російського
письменника. Саме за їхніми малюнками працювали ковалі. Пізніше Андрій
Достоєвський став головним архітектором міста Сімферополя. Тому
старовинні будинки цього міста так нагадують старий Єлисаветград. Один у нас, інший - у Парижі Кожен
майстер ковальської справи мав свій стиль, почерк. Вадим Смотренко
вирізняє цілі вулиці, які, схоже, були закріплені за тим чи іншим
ковалем. У Кіровограді з XIX ст. діяло одночасно до 32 ковальських
майстерень. Прізвища Коваленко, Ковальчук, Коваль, Ковач і дотепер
широко поширені в місті. Є мікрорайон - Ковалівка. Визнаними майстрами
були сім'ї Володимирських, Шаца і Наймана, Миколи Петренка. Роботи цих
майстрів або їхніх учнів можна знайти по всій колишній Російській
імперії. Микола Петренко працював в унікальній на той час методиці: на
цільний лист металу накладалися деталі, малюнок. 20 років Вадим
Смотренко збирає матеріали про ковальство Центральної України. Ним
написана ціла книга про роботи, символіку, майстрiв XIX ст. У ній
наведено і такі приклади: одна ковальська робота збереглася в
Санкт-Петербурзі на Сенатській площі, інша - у Кіровограді; одна в
Парижі, інша - знову-таки - у Кіровограді; одна в Одесі , інша - у
Кіровограді. І це лише кілька прикладів з унікальних зразків ковальської
майстерності, які збереглися в центральноукраїнському місті. Бетонують і здають на брухт Але
чимало робіт зникло на очах сучасників. Вадим Смотренко розповів, що за
останні 20 років було знищено їх стільки ж, скільки, мабуть, і за
попередні 70 років радянської влади (з війною). Нові власники будинків
не бачать у старих ковальських роботах жодної цінності. Центр міста
попав під хвилю євроремонтів і неграмотних реставрацій. Чимало ґрат і
балконів просто здали на металобрухт. Деякі - забетонували. Кілька
робіт краєзнавець урятував. Хлопець тягнув на брухт ґрати. Бабуся
допомагала - важкі. Вадим Смотренко якраз виносив сміття. Як побачив -
обімлів. Умовив поміняти на старе залізо з власного двору. Ґрати тепер
прикрашають Кіровоградський краєзнавчий музей... З іншою роботою
пощастило менше. Побачив, що збираються кудись вивозити цілу ковану
браму. На папірці написав: «Музейний експонат». Прикріпив. Приїхала
машина з КРЕПу - пан Вадим умовив відвезти до музею. Пізніше дізнався,
що музей передав браму піонерському табору. Там, бачите, не було чим
відгородити колодязь. Поїхав подивитися: порізали на шматки, вкопали в
землю, заливають водою. Зате музей замовив собі сучасну решітку, яка
вишуканістю не вирізняється... Обкомівські дачі - непочатий край роботи Таких
й інших історій у Вадима Смотренка - безліч. Музей під відкритим небом,
як називають дослідники Кіровоград, втрачає свої експонати. Єдине, що
Вадим Васильович може зробити, - замалювати вироби, часто - реставрувати
малюнок по окремих збережених елементах. Добре, що знає краєзнавець і
почерк майстрів, і самі ковальські стилі. Навчає своїх друзів-ковалів.
Деякі з них могли б повторити роботи XIX століття. Але тільки кому це
потрібно? Платять же не за майстерність, а за вагу обробленого металу.
Тому й роблять ковалі - побільше, потовстіше. Наприклад, випуклі,
вигнуті балконні ґрати. Раніше такими робили балкони, щоб дами не м'яли
криноліни. Тепер враховують лише вагу. На стиль будинку, звісно ж, не
звертають уваги. Тому знайомити з давніми роботами сучасників
просто необхідно, упевнений Вадим Смотренко. От тільки не кожному це
зрозуміло... І книга, у якій пан Вадим дослідив і перемалював усе те, що
лишилося, і багато з того, що зникло з ковальської спадщини Центральної
України - все затримується. Тим часом автор мріє побувати на колишніх
обкомівських дачах - туди вивозили і вивозять брами, паркани і ґрати
старого міста. От тільки і сьогодні туди не проїдеш, не пройдеш...
Зоя Лебідь, "Україна Молода", №47 за 12.03.2008
|
Категорія: Мої статті | Додав: graf (18.03.2011)
|
Переглядів: 1176 | Коментарі: 1
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|
Copyright MyCorp © 2024 |
|
|
|