Кіровоградська
міська топонімічна комісія прагне перейменувати частину вулиці Леніна на
«Дворцовую». Насправді ж ця назва має порівняно невеликий хронологічний
відрізок, і колись поширювалася лише на меншу частину вулиці. Як пише міський
голова О. Пашутін, ще наприкінці ХVІІІ століття існувала Піховська – Донська
вулиця. Згодом вона стала Верхньою Донською. І тільки в середині ХІХ століття
менша частина сучасної вулиці Леніна (від Ковалівського парку до теперішнього
майдану Кірова) стала «Дворцовой» (тобто вже третя назва на сучасній вул.
Леніна, більша ж її частина – від сучасної К. Маркса і до закінчення залишилася
В. Донською.) Так було увічнено появу на її початку «дворца», закладеного царем
аракчеєвсько-кріпацької Росії Миколою І (у народі – Микола «Палкін») для того,
щоб зупинятися тут під час приїздів із свитою свого петербурзького «дворца».
Крім вінценосного «дарителя» нашому місту статусу військово-казарменого
поселення та герба з двоголовим орлом, обрисами імперської фортеці й вензелем
імператриці Єлисавети чиє ім’я тоді носив наш град, у «дворці» котрий дав назву
вулиці фактично з кількох кварталів, зупинялися і його наступники (інші
поневолювачі України) – три Олександри та Микола Романови.
Радянська влада
замінила головний топонімічний царський символ міста на свій – вулиця Леніна,
якому до наших днів безперервно проіснувати не вдалося. За білогвардійців і
фашистів вона знову ставала Дворцовою (а Карла Маркса при останніх – Великою).
Тож повертати сьогодні місту в центрі незалежної України «дворцовую» назву
часів романівської імперії, денікінської і гітлерівської окупації є образливим
для національної гідності, пам’яті Кирило-Мефодіївців, Т. Шевченка, П. Куліша,
О. Пушкіна, декабристів, котрих переслідував режим Миколи І за його активної
особистої участі. Микола «Палкін» потопив у крові національне повстання
поляків, став одним з організаторів придушення Угорської революції 1848 – 1849
років, за нього скасували магдебурзьке право й Литовський статут, а в нашому
краї ним було знищено козацьку назву Петриківка та інші автохтонні історичні
топоніми. Пропоноване перейменування стало б ганьбою для міста, де з’явилися на
світ В. Винниченко і театр корифеїв, яке дало путівку в життя Є. Маланюку, В.
Шульгину, Ю. Яновському. До цього ж, «дворцовой» в українській мові немає, а
отже, це означатиме порушення її законодавчо захищеного державного статусу. А
«двірцева» походить від слова «двірець» – «залізничний вокзал».
Навряд чи
топонімічна комісія мала повноваження (навіть, рекомендаційні) розділити вулицю
Леніна на дві, а її мешканців – на три категорії. Жителі будинків від її
початку до майдану Кірова мусять, як і їхні предки за царів, денікінців,
фашистів, стати мешканцями «Дворцовой»; від К. Маркса до М. Кропивницького –
теж, хоча ця частина ніколи так не називалася, і «Дворцова» не є для неї
історичною чи першою, а новою, бо була вона В. Донською на честь полку, який
ліквідував Запорозьку Січ. І, зрештою, мешканці «непрезентабельних»
одноповерхівок залишаться ленінцями, хоча все одно, прописку, адреси їм, як і
«презентабельним» «дворцовикам» змінювати прийдеться, адже їх перший номер має
бути… на розі Кропивницького.
І ще. Ніхто з депутатів міської ради, в т. ч. членів
теперішньої топонімічної комісії, не обіцяв у пресі минулої осені так
«ощасливити» мешканців і фірми цієї вулиці. Особливо у 20-річний ювілей
незалежності України, незалежної від «дворцов», «Николая Первого», а з ними й
Второго – Кровавого, «Александров І–ІІІ», «Елисавет» Романових.
Через півтора десятиліття після спорудження «дворца» поруч
з’явилося приміщення театру, у якому 1882 року постане у якості професійного
трупа Кропивницького, Тобілевичів, Заньковецької, явивши нації і світу
український театр. За майже 130 років наступники корифеїв підтвердили свій
високий статус. Звідтоді саме це культурне вогнище стало головним символом цієї
вулиці, та й міста загалом. Тож, якщо міська влада вирішить, що час головного
ідеологічного символу радянської влади і Комуністичної партії закінчився,
логічним буде перейменувати вулицю на Театральну, яка не містить ідеологічного
забарвлення, меншовартісних комплексів сучасних кіровоградських монархістів
перед імперською минувшиною, чужими царями. У цьому символі буде повага до
своєї національної історії, славних традицій рідного степового міста, глибокі
культурні традиції якого не зламали ні царі, ні денікінці, ні рейхсфюрери.
Сергій ШЕВЧЕНКО,
кандидат історичних наук.
|