В Кіровограді активно обговорюється тема встановлення нестандартного
пам'ятника. Нестандартний не в значенні «оригінальний», „незвичайний”,
„нешаблонний”.Після падіння радянської імперії в мистецтві відбувся
відхід від соцреалістичного шаблону, що не могло не позначитися і на
пам'ятниках. Провідні тенденції в цьому виді мистецтва можна помітити
такі: 1.Пам'ятники зійшли з постаментів. Сьогодні вони прогулюються
площами та бульварами наших міст, сидять на лавках у парках та скверах,
за столиками кав'ярень. Їх можна легко сплутати з перехожими. Вони стали
ближчими до народу і контактнішими — з ними можна сфотографуватися в
обнімку, сісти їм на коліна, потримати за руку (вухо, носа та інше).
Вони посеред нас. 2.Цьому також сприяє друга тенденція — відхід від
гігантоманії. Якщо в радянські часи будували за принципом чим вище, тим
краще, то тепер — це пам'ятники з пропорціями, що, зазвичай,
відповідають реальному людському зросту, тим параметрам, які за життя
були притаманні увічненим людям. Пам'ятники швидше нагадують фігури з
музею мадам Тюссо, але із бронзи, а не з воску. Це теж робить їх
ближчими до нас. 3.Змінилася не лише форма — змінився зміст
пам'ятників. Замість вождів — постали образи відомих (актори,
письменники, музиканти та ін.) і невідомих (збірні образи двірників,
ліхтарників, сажотрусів, водопровідників та ін.) людей і не тільки людей
– відомі пам'тники галушкам, вареникам, молотку, салові тощо.
Кіровоград поки що в цьому пасе задніх. Не те, щоб зовсім — з'явилась
бабка-прибулець біля салону художника О. Кадигроба, стріла Амура біля
міськвиконкому, наробив галасу і зник москаль-двірник із заліза, але це
події суто містечкового масштабу. Який же пам'ятник потрібен, щоб
він став водночас і окрасою міста, і заявив про нас далеко за межами
області, ще й став брендовим?! Надзвичайно популярними в усьому світі
сьогодні є пам'ятники літературним та кіно або мультгероям. Найперша
вимога до такого пам'ятника — його впізнаваність за межами окремого
міста (краю). Іншими словами — це читабельність (або глядацький рейтинг)
того твору, з якого постав той чи інший герой, а також ім'я автора,
який його створив (чи актора, що зіграв / озвучив роль і т.п.). Така
впізнаваність забезпечить успіх пам'ятнику, коли гостям міста не
доведеться нічого пояснювати, а достатньо буде просто підвести до нього і
їм стане все зрозуміло! Другою важливою вимогою до такого
пам'ятника є презентація свого краю. Так, Полтавщина представлена
пам'ятниками героям з творів Гоголя, Котляревського, Черкащина — героями
із Шевченкового Кобзаря, прототипом яких є сам Тарас. Надзвичайно
популярними у є пам’ятники героям із кіно екранізацій («За двома
зайцями», «12 стільців» тощо). Ще один критерій — такий пам'ятник
повинен дарувати позитив. Адже це те, що ми повідомляємо про себе
світові, те, що про нас пам'ятатимуть! Я до цих пір згадую Білого Біма з
чорним вухом, що сидів прямо на тротуарі центральної вулиці Воронежа,
або мультгероїв з „Кошеняти з вулиці Лізюкова” у цьому ж місті. Пам’ятники
Бременським музикам, Шерлоку Холмсу і доктору Ватсону, Дон Кіхоту і
Санчо Пансі, Тому Сойєру і Гекльбері Фіну тощо. Ряд цих прикладів можна
продовжувати нескінченно довго. Федько-халамидник – Том Сойєр Української літератури
Але яких літературних героїв маємо ми, впізнаваних не лише в нашому
місті чи області, але й за її межами?! Їх може бути декілька, але
лідером тут безперечно є образ Федька-халамидника, благородного
вуличного хулігана, створеного нашим відомим земляком Володимиром
Винниченком, який ось уже 20 років підкоряє серця юних читачів всієї
України своєю сміливістю, чесністю, безкомпромісністю, тим, що ніколи не
зраджував і не видавав друзів. Він трішки задиркуватий, але
справедливий! До того ж в його образ автор заклав деякі автобіографічні
мотиви. Федька-халамидника справедливо можна назвати Томом Сойєром
української літератури! До того ж новелу Володимира Винниченка введено
до шкільної програми у шостому класі, тож вона є обов’язковою для
читання усіма школярами України. Цей факт також має забезпечити
впізнаваність Федьку-халамиднику! Яким я бачу цей пам’ятник? Це може
бути плита посеред річки Інгул, схожа на пливучу крижину, по якій
Федько перебігає на інший берег (це кульмінаційний епізод твору), або
фігура бешкетника-хлопчака, що над річкою запускає повітряного змія.
Пам’ятаймо про своє! Нам є чим пишатися! Олександр Ратушняк, кандидат педагогічних наук
|