Така
розмова відбувається у відомій п’єсі Котляревського між паном Виборним
та паном Возним. Драма, що другий місяць розігрується навколо театру
корифеїв, змушує зробити певні висновки та поглянути на ситуацію в
контексті історії. Мабуть, постановка цієї драми присвячена не інакше,
як 130-му ювілеєві першого професійного українського театру, котрий 27
жовтня 1882 року виставою «Наталка-Полтавка» заявив світові про зрілість
української театральної культури та її самобутність.
Сьогодні ж і те, й інше ставиться під загрозу. І
річ не лишень у тім, що обласна влада самовільно розпоряджається
справами театру (тихцем ставить на посаду в.о. директора іншого, вводить
практику попереднього перегляду вистав для представників облдерж-
адміністрації і подібне.) Ну звісно ж, – запевняють можновладці, – це
винятково задля суспільного добра, блага і т. д. Але ж, ради Бога, не
ставте їм прямі питання, на кшталт: «Чому директор театру ім. М. Л.
Кропивницького дізнається про своє зняття з посади фактично в останній
момент (хоча за нормами є чітко встановлений термін)?», «Чому думки,
звернення і пропозиції членів театральної трупи та широкої громадськості
(а театр належить до об’єктів спільної власності територіальних громад)
уже певний час владою ігноруються?» І, (можливо, головне): «Чому це все
за дивним збігом обставин відбувається саме тоді, коли на ремонт
приміщення театру з бюджету виділено понад 100 мільйонів гривень?!»
Отож, питань «чому» можна ставити багато. А от питання «навіщо»
пропонує досить виважену підказку: щоб можна було правильно
розпоряджатися багатомільйонними надходженнями. Як метикував пан
Виборний із славнозвісної п’єси: « для чого? Для того... а ти буцім не
знаєш?»
Певно що, возновладці Кіровограда навперебій і ревно щось пояснюють,
навіть симпатичними обіцянками бавлять. От тільки, як казав Возний: «
Она ізлагаєть нерезоннії – теє-то як його – причини». Ліпше пояснював ще
Виборний: «А що ж вони будуть говорити? Не тепер же та й не од себе
видумали таку перестройку города […] Ви думаєте, весело і старшині
принуждати других виполняти те, що їм велять. Та що ж робить, нігде
дітись, коли треба управлятись». Звісно, накази зверху (звідки гроші
сипляться) обговоренню не підлягають. Тому перепрошуємо, шановні
представники театрального мистецтва та їхні поціновувачі, але театр –
також річ матеріальна.
І не дарма головна героїня І. Котляревського задавалася питанням: « Чи
уже ж ви хочете спхнути мене із мосту та в воду?» Адже, як відомо, хто
платить, той і бал замовляє (от тільки чи для нас він?..)
Хотілося б вірити, що це все, як казав Возний: « Не лицемірство, а
лицедійство». І, суто за законами жанру, треба поставити свого. Навіть
залицяльник Наталки виправляється: «Для чего же неписьменного?» Ба ж ні,
– на посаду директора театру ставлять письменного, керівника
танцювального колективу «Конвалія». От тільки з театром, як зізнався сам
Ігор Спінул, ще не знайомий. Ну нічого: покерує – а там розбереться, що
до чого (не святі горшки ліплять). Звичайно, його призначили не за те,
що він має членство в передовій партії країни (на відміну від
попереднього директора Михайла Ілляшенка). Мабуть, він (як модно тепер
казати) – просто «кросавчег»!
Загалом скидається на ту ж таку виставу, діалоги з якої лунали на
сцені театру корифеїв ще близько 130 років тому: « Петро: Гарний город;
там всього доброго єсть, я і в театрі був.
Виборний: Де? В театрі? А що се таке театр, город чи містечко?» А
слухаючи нинішніх вельмож щодо долі театру, згадується коментар Возного:
«Дивитись мило, а слухати, що міщанство і купечество говорить, чи мило,
чи ні?»
« Не обрітається лі в городі новинок каких курйозних?» (той таки Возний). Гадаю, їх ще буде вдосталь.
Одначе віриться, що сучасна драма на старий лад бодай завершиться
щасливо. Звісно, якщо ми будемо не просто глядачами, а й співучасниками
дійства.
Василь ЛЕВИЦЬКИЙ http://www.pravda-kr.com.ua/articles/article.php?id=103
|