Тетяна Пассек залишала Коломийщину задоволеною. Ще б пак! Прибула
вона сюди, у нікому не відоме раніше урочище у селі Халепії
Обухівського району на Київщині, 1932 року. Її, випускницю
Ленінградського університету, наукового співробітника Інституту
археології Академії наук, ніхто у науковому світі не знав. А тепер
урочище Коломийщина увійде у збірники з археології, підручники,
енциклопедії. Бо саме тут Тетяна виявила і дослідила два поселення
трипільської культури. Шість років щоденної праці вилились у
кандидатську дисертацію та книгу "Трипільська культура".
Безперечно, Тетяна Сергіївна вважала себе послідовницею Вікентія
Хвойки - першовідкривача трипільської культури. Вона розуміла: зроблене
Хвойкою - лише початок дослідження невідомої досі культури народу, що
заселяв у сиву давнину ці краї. Інтуїція підказувала: її головне
відкриття ще попереду, дослідженням поселень у Коломийщині справа не
завершиться. Тому, закінчивши роботи на Київщині, не розпаковуючи
валіз, прибула на береги Синюхи, у Володимирівку Новоархангельського
району. То був рік 1939.
Результати розкопок під Володимирівкою перевершили всі сподівання.
Археологи виявила ціле поселення. У ньому налічувалося понад двісті
будівель, а кількість жителів сягала двох тисяч. Це був найбільший
населений пункт, який будь-коли знаходили археологи. Причому у
Володимирівці виявили не лише житло, а й допоміжні споруди: комори,
приміщення для худоби, сільськогосподарського реманенту. Були й
жертовники, де спалювали померлих і поминали їх.
Хочу зазначити, що давня Володимирівка існує й досі. До цього часу
її мешканці знаходять на .місці стародавнього поселення черепки посуду,
навіть цілий, хоча і пошкоджений, посуд. Після війни, у 1946-1947 рр.,
Т.Пассек ще раз поверталася у Володимирівку і продовжувала дослідження.
Пізніше у докторській дисертації, скорочені варіанти якої увійшли до
різних енциклопедій та монографій з археології, Тетяна Сергіївна
відзначатиме, що у Володимирівці на середньому етапі трипільської
культури (3600-2800 роки до нової ери) на високому рівні перебувало
гончарне виробництво.
Посуд ліпився без застосування гончарного круга, на плоскій основі
(пам'ятаймо: те ж саме помітив Шліман у Трої, Хвойка - у Трипіллі).
Форми його різноманітні, відзначаються симетричністю. Встановлено
більше 20 сортів кераміки, виготовленої з місцевих глин - ґлею.
Виділяються вироби з тонкої, чудово випаленої маси, вкриті розписом в
одну або кілька фарб: червоної, чорної, білої. Кераміка здобула світове
визнання завдяки своїй техніці і неповторній орнаментації складними
спіральними мотивами. Часто вона нанесена заглибленими смугами, що
утворюють стрічки. За цією ознакою знайдена кераміка іменується
культурною спірально-стрічковою або розписною.
Юрій Матівос, vechirka.uafor.net
|