Іду якось мимо
кіровоградської синагоги, а на майданчику перед нею, навколо пам’ятника
євреям – жертвам голок осту, яких збирали на цьому місті та звідси вели
на розстріл, хлопчаки грали у футбол. Дуже пожалкував, що не мав з
собою фотоапарата. Звичайно ці дітлахи були відповідної національності
єврейської…
Замислившись, уявив собі
картину, що дивиться на все це старий сивий єврей з довгими локонами
пейсів та єрмольці, і примруживши око, каже: « Жизнь продолжаєтся…»
Уявив потім собі протилежну картину. Все, як і було, але діти наші –
українські. Боже милостивий, щоб то було? Як мінімум, це назвали
плюндруванням пам’ятника жертвам голокосту, здійняли «шикарний галас»,
написали в своїх газетах, провели «розслідування» та зібрали б
прес-конференцію.
В принципі це так і робиться, бо така методика нагнітання міжнаціональної напруги, таки сценарії та заготовки майбутніх подій.
Згаданий епізод оживив в пам’яті низку подій останнього часу на
Кіровоградщині чітко спрямованих проти всього українського. Участь у
цьому всьому приймає не лише суто «єврейський сектор». Просто цим
когось хотять ввести в оману. Судить самі: євреї не вимагають введення
івриту чи ідиша на офіційному рівні, але їх залучають до кола
російськомовних, виводячи з кола тих хто мовою міжнаціонального
спілкування міг використовувати українську в Україні. Навіть стороннім
неупередженим поглядом помітно, що подібні ініціативи не є «чисто
єврейськими», а режисовані сторонньою рукою за чітким планом та з
певною розстановкою. Склався такий «регламент», що коли на одну копійку
образять «єврєя» здіймається страшенний ґвалт… Виникає слушне і доречне
запитання : «Невже їм дістається більше за інших?»
Років п’ять уважно
вивчав публікації на тему «антисиметизму» в місцевій кіровоградській
пресі, але паралельно мусувалася і тема російської мови. А паралельно
можна було помітити, що ні у ромів, ні у вірмен, німців чи поляків
немає ніяких проблем, і цих людей зрежесовано помахом руки віднесли до
категорії найщасливіших. Крім «невирішених» проблем ображеної великої і
могутньої мови північного сусіда, весь цей час всі інші про власні
мовні проблеми мовчали.
За вказаний час в
регіоні підняли кілька проблем: на вулиці образили єврейського
хлопчика, ав сільській школі посварилися два вчителі відповідних
національностей. Справи вирішувалися в суді, українця «невдало»
виправдали і через три роки на про це одна і та ж газета нагадала
знову: Верховний суд відмінив попереднє рішення… А значить ще
галасуватимуть і писатимуть, і скучно на «ниві антисиметизму» нам не
буде. І знову розумієш, що цей галас дуже комусь потрібний. Хтось дуже
зацікавлений, щоб Європа і світ бачили «єврейську проблему в Україні»
та щоб ми виглядали такими собі дикунами та ізувірами. Проблему
роздувають навіть навколо одного єдиного українського слова. Це слово
"жид" заміняв на слово "єврей" Коганович у 30-х роках! «Хто він хто нам
і хто він Вам?» - питаю у українців і «євреїв». За кожне вимовлення
слова «жид», кожного пересічного українця тягнуть до суду, але за
виголошення слова «єврей»… в ізраїлі штрафують. То чому ми повинні
користуватися цим іншомовним словом в Україні та відповідати за
використання українського слова «жид» в суді? Чому за використання
цього ж слова нікого не мордують в Чехії та Польщі? Тому що там Європа
та цивілізація…
Комусь треба написати
про це полякам та чехам, та «поставити на вид», що в іхній мові є таке
слово, також американцям з англійцями за співзвучне. Так можна весь
світ ні за що, ні про що, вибачте, «обгавкати»... А для чого? Щоб
називатися, як хочеться... Ми всі називаємось по різному: як нас
називають, і як самі називаємо себе. Тобто є назва нації, при тому
різна в різних мовах, є само назва,а бувають і відверто кажучи «
ярлики», до яких чрез поширеність в різних мовах слово «жид» не
належить. І це реальність яку треба нормально сприймати та навіть
перетерпіти.
От і вийшло, що серед
інших «фактів» саме згадане слово по фігурувало кілька разів крім
Олександрівки в Кіровограді, Олександрії та Знамянці. Виникла
притягнута за вуха «антисемітська проблема». На неї через великий галас
звернули увагу всі, пройшли низка заяв та
зустріч в обласному УСБУ. Остання разом з міліцією знайшли
неповнолітнього петеушника хулігана-вандала, проти якого ображена
сторона зажадала порушення кримінальної справи. Ціллю обрали навіть
екс-суддю Володимира Ярошенка, про якого чотири рази написали в мережі
Інтернет, яких один раз «серйозно оголосили «антисемітом».
В Кіровограді згадану
проблему можна вважати специфічною, тому що в історичному плані, до
1917 року євреї були у місті домінуючою нацією та складали за різними
оцінками 40-47 % населення, а вже далі були
українці, росіяни та інші. Нині ця картина кардинально інша – українці
складають більше 75 %, але їх повчають, як кому і що казати.
Дивишся на цю возню,
в якій підбурені євреї шукають привід, щоб за щось причепитися до
українців і стає трохи сумно, як намагаються посварити два народи, що
віками жили поруч та багато чого спільно пережили. Складається
враження, що антисиміти, це не ті що не люблять "жидів", а ті на кого "жиди" кидаються, або люто ненавидять...
Ображеним бути
вигідно, тому і намагаються розіграти виставу про хорошого ображеного
«єврея» та поганого «хохла». За останнє слово, здається ще жодна особа
в жодному суді не відповіла…
Анатолій Авдєєв
|