Якщо ви ніколи не подорожували літаком (та навіть якщо й літали),
вам, безумовно, сподобається роль першого пілота в кабіні Ан-24.
Потягати штурвал, натискаючи на педалі та клацаючи різними перемикачами,
випаде нагода тим, хто відвідає унікальний музейний комплекс ДЛАУ, що
дає змогу ознайомитися із розвитком авіації, зокрема, в Кіровограді. У
просторому музеї — найрізноманітніші експонати, серед яких — діюча
модель ґелікоптера, розроблена Михайлом Ломоносовим, моделі перших
літаків, які на початку минулого століття здійснювали демонстраційні
польоти в Єлисаветграді, безліч макетів військових та цивільних літаків
різних років, авіаційна атрибутика й різноманітні друковані, мальовані
та фотодокументи. Без професійного знавця при ознайомленні з експозицією
не обійтися. Його роль виконав директор комплексу, людина авіації з
1956 року Борис Чижов. За його допомоги й підготовлено цю розповідь про
історію авіації в Кіровограді.
ВІД ПОЧАТКІВ
Уперше в повітря на літакові піднялися брати Райти (США). Сталося це
1903 року. До цього у світі почали з'являтися аероклуби у Франції,
Великобританії, США, Російській імперії. 1909 року його засновано і в
Єлисаветграді, а наступного — повітряно-плавальний гурток (пов'язано це
було з тим, що громадськість міста, зважаючи на прогресивне технічне
мислення єлисаветградців, звернулася до Санкт-Петербурзького аероклубу
із проханням заснувати в місті його філію). Цього ж року відбувся і
перший політ у нашому місті з території іподрому (сьогодні там — магазин
"Океан", пам'ятник ангелові-охоронцеві тощо). Залізницею з Одеси, де
існував провідний авіаклуб імперії, привезли аероплан "Блеріо-ХІ" — на
якому пілот П.Кузнецов восьмого вересня здійнявся в повітря — через
півроку після першого в усій імперії польоту в Одесі. Цей і наступні
злети в небо мали здебільшого на меті розважити публіку й зацікавити її
тодішніми технічними досягненнями. Територію імпровізованого аеродрому
огороджували. Щоб увійти до нього і подивитися на літак зблизька, діти
платили 15 копійок, дорослі — 35.
На початку Першої світової війни авіацію швидко
переладнали на військові рейки. У лютому 1920 року до міста
перебазувався дивізіон військових "червоних" літаків "Ньюпор-17" і
"Ньюпор-24", що перебував тут до травня. Звідси їх передислокували в
Олександрівськ (Запоріжжя), а звідти — на Перекоп, де льотчики зійшлися в
повітряних боях із пілотами Врангеля. Усі вони були випускниками
найстаршої в колишній імперії Качинської (Крим) авіашколи. Ворогами
стали колишні товариші, яких доля розвела по різні боки барикад.
До середини двадцятих років виникла потреба в аеродромі для цивільної
авіації, яка почала інтенсивно розвиватися. Під нього виділили землю на
місці теперішнього Критого ринку — на тодішній околиці міста (аеродром
Новоолексіївка). В оголошеному суботникові зі спорудження аеродрому
взяло участь 1500 осіб. 25 травня 1924 року було відкрито регулярний
рейс, що проходив через місто — Харків-Єлисаветград-Одеса. Десь у цей же
час у нас базувався окремий авіазагін на літаках Р-1 (розвідник один).
На початку тридцятих років розпочалося будівництво аеродрому для
військових потреб (на Новомиколаївці), авіамістечка, ангарів, інших
службових приміщень. Будівництво тривало із 1933 до 1936 року.
Здійснювали його бійці 43-го стрілецького полку 15-ї Сиваської дивізії,
який дислокувався в місті. Із 1932 року розпочалося формування 15-ї
важкої авіаційної бригади (літаки ТБ-3) і 15-ї винищувальної ескадрильї
(літаки І-5). 1933-го року — 59-ої важкої бомбардувальної ескадрильї, а
1935-го — 60-ої важкої бомбардувальної ескадрильї та 16-ої крейсерської
авіаескадрильї. Командирами ескадрилій були Шустер, Разумов, Гуляченко,
Андреєв, Пурліс, Кондратьєв. Літо 1935 року можна вважати також часом
появи в місті військових десантників: їх готували із бійців 43-го
стрілецького полку. 1938-го року у військово-повітряних силах відбулася
реорганізація. Замість бригад утворювали полки. На базі 15-ї авіабригади
сформовано п'ятий швидкісний бомбардувальний і 55-ий винищувальний
авіаполки. Бомбардувальний полк брав участь у військових кампаніях у
Фінляндії, Західних Україні й Білорусії, Бесарабії, надавав допомогу
6-ій і 12-ій арміям під час їхнього виходу із оточення на території
нашої області 1941 року. Протягом 1939 і 1940 років у винищувальному
авіаполку розпочинав свою службу в подальшому Тричі Герой СРСР Олександр
Покришкін.
Значну роль у підготовці пілотів відігравали аероклуби. У нас 1933
року з'явилася планерна школа для підготовки планеристів, що злітали з
аеродрому Новоолексіївка (Критий ринок). 1936-го року виник Кіровський
аероклуб, шефом якого стала 15-а важка бомбардувальна авіабригада.
ПО ВІЙНІM
Після війни в
Кіровограді розміщувався штаб дивізії дальньої авіації та авіаполки
дальньої авіації на літаках В-25, які 1950-го року замінили на Ту-4. У
зв'язку з короткими злітними смугами, наш аеродром не давав можливості
цим машинам повноцінно працювати. Тому далека авіація перемістилася на
інші бази, а в Кіровограді відкрили військове авіаційне училище
льотчиків дальньої авіації. Перед тим 1947 року на аеродром Кіровоград
(Новомиколаїка) прибув гвардійський Московський військово-транспортний
авіаполк, який 1959-го року перебазувався на інший аеродром. 1954-го
року училище передали зі складу дальньої авіації у ВПС. 1960-го у
зв'язку зі скороченням армії його було розформовано, а — техніку
варварськи знищено.
Цивільний авіаційний флот після війни на аеродромі Новоолексіївка
представляла ланка із трьох По-2 Київського авіазагону, на базі якої
1949-року створено 263-ій Кіровоградський авіазагін у складі двох ланок
по десять літаків По-2. У зв'язку зі збільшенням кількості літаків і
розширенням міста аеродром Новоолексіївка стає непридатним до
експлуатації. Новий було зведено на Балашівці, куди 1953-го року і
перебазувався авіазагін, у якому були такі літаки: По-2, Як-12, Ка-15
(ґвинтокрил) — 1955 рік; Ан-2, супер-аеро 45 — 1958 рік. Вони
здійснювали перевезення пасажирів і вантажів, обробку полів з повітря (в
усьому СРСР). 1960-го року після розформування військового училища
цивільний авіазагін перебазовується на аеродром Кіровоград. Сімдесяті
роки: побудова нового аеровокзалу, поява літаків Як-40, Ан-2.
Вісімдесяті: нарощування обсягів виконуваної роботи. Дев'яності стали
часом згортання діяльності авіазагону через низку об'єктивних причин.
Сьогодні Кіровоградський авіазагін працює на умовах оренди поза межами
міста. Найголовніша причина цього — в неспроможності більшості
кіровоградців заплатити за квиток, а тому — економічній недоцільності
організації польотів із Кіровограда.
Кіровоградський аероклуб поновив свою діяльність після війни 1948-го
року і за усі наступні роки підготував значну кількість планеристів,
пілотів, парашутистів, став для цих людей першою сходинкою в авіацію,
повітрянодесантні (аеромобільні) війська, авіаспорт.
КШВЛП — КВЛУ — ДЛАУ
Після ліквідації 1960 року
військового училища на його базі створили Кіровоградську школу вищої
льотної підготовки цивільної авіації. Для започаткування
льотно-навчальної підготовки в цій школі на літаках Лі-2 із
Краснокутського льотного училища було переведено авіазагін на чолі з
Олексієм Федотовим, інший сформовано із демобілізованих офіцерів
розформованого військового училища. Протягом шістдесятих тут опановують
літаки Іл-14, Ан-24, Як-40. У зв'язку із появою нового покоління
реактивних літаків і необхідністю отримання пілотами вищої освіти 1978
року на базі КШВЛП створюють Кіровоградське вище льотне училище. Яке
1993 року стало Державною льотною академією України. Ця подія сталася в
економічно нестабільний час, коли іноді для розрахунку за комунальні
платежі академії доводилося навіть продавати літаки. Сьогодні у ДЛАУ теж
є певні проблеми, але завдяки досвідченому викладацькому складові
авторитет закладу такий же високий, як і його попередників. Тут на
факультетах з підготовки пілотів і бортінженерів вчаться курсанти з
усієї України і поза її меж.
Усе розказане бажано ще й охопити зором (а іноді й руками) в музеї
авіації Льотної академії. Туди можна потрапити в робочі дні, заздалегідь
узгодивши час екскурсії з директором музею. Вхід — безплатний. Приємної
усім подорожі в кіровоградське небо.
Під час підготовки матеріалу було використано видання Василя
Корабліна "Кировоград — город авиационный".
Юрій ЛІСНИЧЕНКО,
Vechirka.com.ua
07.06.2005, 10:47
|