Нині модно клеймити
скінхедів, расистів, антисемітів, говорити про рівність та різні
національні фобії. А в Кіровограді, де нещодавно викрито змову , що
мала на меті підрив синагоги, мають намір встановити ще й пам’ятник
антисеміту Олександру Пашутіну. Саме у квітні 1881 року, коли містом
керував пан Пашутін у місті було перший в імперії організовано
чорносотенний єврейський погром.
Як описують чорну
подію свідки, в місті за кілька тижнів навмисне нагніталася атмосфера
антисимитизму. Євреям відверто говорили, що їх будуть громити. Влада
при цьому чітко і не вдавано стояла осторонь та мовчки спостерігала за
подіями. Нажахані страшною загрозою євреї на всі дні великодніх
святкувань закрили всі крамниці та шинки, щоб уникнути реалізації
страшного попередження. А все місто пиячило і не виказувало ніякої агресії, чим не зіпсувало собі свято.
Грім грянув вже після
свят. Події почалися з одного з шинків, де його господар єврей зробив
зауваження відвідувачу напідпитку. У ображеного нагодилися товариші, що
і розгромили та розграбували шинок. Далі все перекинулось на інші
генделики, крамниці, погреби , склади та домівки євреїв. З крамниць все
розтаскувалося по домівках і навіть нещадно нищилося на місці, або
викидалося на вулиці, які нагадували смітник. Трощилися меблі, а запаси
алкоголю не лише грабувалися випивалися але і знищувалося. Євреї у
підвалах ховали дітей. Погром у місті тривав
кілька днів, а потім поширився, як кола по воді ланцюговою реакцією на
інші міста України . Кількість жертв не повідомлялася, як і не каралися
учасники антисемітського шабашу. Поліція в події не втручалася, як і не
застосовувалися війська( принаймні про це немає повідомлень, а можливо
«пожежники довго їхали»).
Та 1881 роком «єлизаветградський почин» не обмежився і періодично повторювався та «практикувався» в Україні майже до 1920 року.
Повертаючись до
Пашутіна та його поведінки до , під час та після першого та інших
погромів, слід зазначити, що він особисто мав з цього чималий зиск по
професійній лінії по був купцем, а погроми нищили його конкурентів в
торгівлі.
Як розповіли члени місцевої
єврейської громади, вони не схвалюють встановлення пам’ятника
антисеміту Олександру Пашутіну та не розуміють, наприклад чому Павло
Штурман давав на це гроші. « Мабуть його шантажувала влада…» - сказав
один стрий єврей, та додав: « І місце для пам’ятника вибрано невдале…
Хіба можна ставити пам’ятник такій людині на місті зруйнованого
християнського храму? А ми мовчимо, бо хто послухає бідних євреїв?..»
Та факт першого сигнального
погрому в Єлизаветграді не витертий з людської пам’яті і описується
навіть у шкільних підручниках держави Ізраїль! Антисемітом з
стільцем «прикрасили» площу українського міста. Гарний смак у
місцевої кіровоградської влади, і здається не лише смак, бо від цього
всього цього ще й тхне. Тхне не українським, не єврейським, а
сатанинським.
Анатолій Авдєєв. журнал "Сурма"
|