Упродовж
6–10 серпня на Кіровоградщині проходивІ
Міжнародний етнофестиваль на возах «Перекотиполе».
У безкінечному коловороті українських пісенно-танцювальних
фестивалів «Перекотиполе» могло б цілком успішно загубитися, якби не численні
«але»… По-перше, він замислювався, як фестиваль етномузики – тобто без
жодних «обробок», в автентичному її звучанні зі збереженням неповторного
колориту місцевої традиції, техніки й манери співу.
По-друге, він вийшов по-справжньому
міжнародним – тут звучали українські, польські та російські пісенні
зразки, а їх виконавці представляли зазначені народи. По-третє, «Перекотиполе»
став першим в Україні мистецьким заходом, де
традиційний український атрибут – багатофункціональний козацький віз, що
міг служити одночасно засобом пересування, ліжком, елементом військової оборони
тощо – було використано в якості сценічного й виставкового майданчика для
народних майстрів, фольклорних солістів і колективів – носіїв автентичної
народної традиції.
Зовсім не випадково
було обрано місце проведення фестивалю, і в його орбіту було залучено місто на
Дніпрі Світловодськ, а також навколишні села й селища: Павлиш –
Попівка – Камбурліївка – Онуфріївка – Млинок – Калантаїв. Саме
тут у XVII–XVIII ст., на території нинішньої
Кіровоградської області, проходили кордони України (Війська Запорозького),
Польщі (Речі Посполитої) та Росії (Московського царства). Тут, на порубіжжі, на річці Омельник (що впадає в Дніпро)
польський письменник Г. Сенкевич влаштував зустріч
героїв свого історичного роману «Вогнем і мечем» –
Б. Хмельницького і Я. Скшетуського, яких «оживив» на екрані в
однойменній кіноепопеї польський режисер Єжи Гофман. На місці оспіваної
зустрічі нині планується встановити пам’ятний знак.
Цей район відзначається
мальовничими краєвидами, зокрема на берегах Дніпра й Кременчуцького
водосховища, а також чудовим Онуфріївським парком – визначною пам’яткою
садово-паркового мистецтва XVIII–ХІХ століть.
А ще, звичайно, відомими особистостями : тут народився автор першої вітчизняної симфонії Михайло
Колачевський, працював видатний український педагог
Василь Сухомлинський та інші знаменитості.
Не «підкачали» й учасники фестивалю: насамперед, наше уславлене поетичне київське
«Древо» (худ. керівник Євген Єфремов) – перший в Україні
колектив музикантів, який ще понад 30 років тому почав виконувати українські
народні пісні в автентичній манері. З ними в купі приїхав відомий полістильовий скрипаль-віртуоз Сергій Охрімчук, який вразив усіх
бойківськими награваннями. Не підкачала й молода
«гілочка» фестивалю в особі молодіжного ансамблю «Дике поле» з Кіровограда,
головною «фішкою» якого є виконання пісень передстепових
і степових земель Правобережної України між Дніпром та Синюхою (на польських
картах ХVII ст. воно називалосяDzikie
Polie, що дало назву колективу). Місцеву пісенну традицію представив
фольклорний ансамбль села Калантаїв з Світловодщини. А землячки із
самодіяльного ансамблю «Павлишанка» були запальними й задерикуватими. Як
з’ясувалося, не зайвим у фестивальній палітрі був і кіровоградський мистецький проект«Киньте все, гармошка грає!», на чолі з його засновником та натхнеником (у
1987 р.) Артуром Будулатьєвим. Щорічно під його егідою в різних районах
області проходить до 20 конкурсних концертів самодіяльних митців, де беруть
участь співаки й музиканти без вікових обмежень – ентузіасти гри на
гармошці, баяні та акордионі.
Стався і невеличкій збій у складі
учасників фестивалю через трагічну загибель на Монблані
«хедлайнера» вроцлавського гурту «Wnuki» («Онуки») БартошаТомашевського завадила презентації
на фестивалі польського автентичного фольклору, тож присутні ознайомилися з його обробками у
виконанні київського жіночого гурту «Jaskȯɫki» («Ластівки») й дівчат з
кіровоградської «Topolі»
(«Тополі»).
Найбільший
ажіотаж викликав приїзд міжнародного російського гурту «Виртуальная деревня»,
де поєдналися високий професіоналізм і цікава «інтригуюча» історія колективу. Понад
чверть століття тому студенти Московської консерваторії об’єднались у
фольклорний ансамбль, що виконував власноруч записані у російській глибинці
пісні. По закінченні
консерваторії вони роз’їхались, більшість –
на свою «малу батьківщину». На початку 2000-х знову зустрілися й вирішили
відновити колишній колектив на засадах щорічних «сесій» із тим самим та новим
репертуаром – піснями Рязанської, Тверської,
Пензенської та інших областей Россії. Оскільки кожен з учасників за минулі
чверть століття відбувся, як особистість і чималого досяг. Не можу не назвати
прибулих членів «Віртуальної деревни», які прибули до Онуфріївки з власним родинним колом. Вони сьогодні з дітьми та подружжям сскладають гурт білизько
40 осіб.
Безумовно, справжньою «мегазіркою» з-поміж них
є Сергій Старостін – співак, виконавець на народних духових інструментах
(ріжки, обертонові флейти, тощо), перкуссіоніст, збирач народних інструментів.
Він же номінант премії ВВС-3 WorldMusic –2003, володар Ґран-прі «Єврорадіо»,
айвідоміший у
Росії виконавець фольк-року, автор і ведучий радіопрограми, присвяченої
російській традиційній культурі, режисер програми "Мировая деревня"
на ТВ. «До пару» йому й дружина Ольга Лапшина – співачка
в автентичній манері, актриса театру й кіно, яка виступає на провідних
ролях в Московському театрі ім. К.Станіславського, знялась у десятках фільмів та числених серіалах.
Світлана Буцька – відомий у Європі спеціаліст
у галузі російської багатоголосої церковної музики XVII–XVIII ст., а також сакральних піснеспівів; хормейстер Національного академічного
драматичного театру ім. Максима Горького (Мінськ).
Ольга Величкіна – етномузикознавець, співачка в
автентичній манері, викладає у Сорьонні (Париж) російську традиційну музику. А Ольга
Гнєвшева – співачка, зокрема і в автентичній манері, піаністка,
гітаристка;регент храмуСв. Трійців с.Коледіно Подільського благочину в Підмовков’ї, виступає в сімейному дуеті "Новая
усадьба" з чоловіком Ніколаєм Гнєвшевим. Михайло Стародубцев і Віталій
Мошев – викладачі, що впроваджують нетрадиційну музичну педагогіку у
московських школах. Надія Жуланова –
етномузиколог, науковий співробітник Інституту
мистецтвознавства НАН Росії, Член СК Росії, Європейського семінару з
етномузикологіі (ЕSЕМ). авторка
музично-етнографічного фільму «Пеляни» (РТР, 1993), а також теле- й
радіопередач про фольклор; солістка московського фольклорного ансамблю «Народнесвято».
На подружжі Світлана Концедалова – Олександр
Полячок мушу зупинитися трошки докладніше. Світлана – провідна «вивідниця»
«Виртуальной деревни» із дзвінким могутнім голосом насиченого альтового тембру.
Просто дивовижно, як вдається їй запам’ятовувати «кілометрові» російські
«протяжні». Вона є лауреатом Всеукраїнського конкурсу камерних виконавців, веде
активну концертну діяльність як виконавиця на фортепіано, клавесині та орґані. У
складі ансамблю старовинної музики «Бароко» гастролювала в концертних залах
України, Польщі, Росії, Німеччини. Як концертмейстер виступала з відомими
виконавцями, заснувала ансамбль камерної музики «Єлисаветградська музична
колегія», репертуар якого охоплює музику від доби Відродження до сучасності.
Олександр Полячок– музикознавець, педагог,
громадський діяч. Від 1987 року
мешкаєврідному Кіровограді. Є ініціатором
створення Кіровоградського музею музичної культури ім. Кароля Шимановського, і його перший директор. Упродовж 1993–2001 років працював начальником відділу культури
Кіровоградської міської ради, сприяв завершенню будівництва й відкриттю музеїв
О. Осмьоркіна і І. Карпенка-Карого, пам’ятника Б. Хмельницькому.
Брав активну участь у започаткуванні й проведенні музичних фестивалів
«Провесінь», «Травневі музичні зустрічі», «Золотий Орфей», «Нейгаузівські музичні
зустрічі». З 2001року викладач музично-теоретичних предметів у ДМШ та Кіровоградському музичному училищі та є головою Об’єднання поляків Кіровоградщини «Полонія» ім. Кароля Шимановського. Олександр Полячок має почесне званняЗаслуженого діяча польської культури.
Саме Олександр Полячок є автором
ідеї фестивалю «Перекотиполе» та її головним реалізатором і режисером. Це в
його мудрій голові виникла ідея використати стадіончик Онуфріївського парку як
фестивальний майдан, де в центрі поля півколом вишикувались святково прикрашені
сільські вози із кіньми-красенями, з вплетеними в гриви різнокольоровими
стрічками. Спочатку ці вози урочисто проводжали у рідних селах., а потім не
менш урочисто зустрічали біля Онуфріїської райради, де відбулося урочисте
відкриття фестивалю. Тут весільними піснями (українською, польською та російською)
віншували новонароджену пожружню пару Івана та Наталки. А у історічному парку розгорнулася виставка
виробів місцевих народних майстрів, краєзнавчий намет, намети торгівельних
закладів. Усіх бажаючих пригощали смачнющою кашою та пампушками з часником. Бажаючі каталися верхи на конях.
Звичайно, що найцікавішим було саме фестивальне мистецьке дійство –
своєрідний фольклорний «сейшн», де колективи по черзі виконували свої пісні,
об’єднані жанровим спрямуванням: обжинкові, весільні, жартівливі, ліричні,
танцювальні пісні, інструментальні награвання. Вийшов справжній полілог
різнонаціональних культур, підтриманий народними іграми, що їх показували
колективи, залучаючи до участі в них усіх бажаючих. Мешканці та гості Онуфрієвки з навколишніх сіл та міст
області були в повному захваті й не довго, до самих сутінків не хотілаи відпускати
артистів.
У наступні дні фестивалю проводились
майстер-класи, неформальні діалоги-змагання «хто кого переспіває», професійне
заглиблення в особливості російського, польського та українського фольклору, а
також екскурсії околицями Світловодська та Онуфріївки, в тому числі й на
місцевий Онуфріїський кінний завод. Отже головна
мета фестивалю – популяризація фольклору й етнографії Кіровоградщини,
України та інших народів серед місцевого населення, поширення розвитку дружніх
взаємин і партнерства між українцями, поляками, росіянами та іншими
національностями було досягнуто. Фестиваль «Перекотиполе» є відкритим для широкої культурної міжнародної співпраці
має дуже гарні перспективи і є усі
підстави очікувати, що невдовзі він стане
однією з «візитних карток» степової Кіровоградщини.
Тож насамкінець залишається
подякувати організаторам фестивалю: насамперед, автору ідеї та головному
менеджеру Олександру Полячку за подвижницьку працю, керівникам з Онуфріївки й Світловодська, які підтримали
«Перекотиполе», та Сенату Республіки Польща (за посередництвом фундації «Поміч
полякам на Сході») за спонсорську фінансову допомогу і висловити надію нащасливе продовження започаткованої традиції в
майбутньому.